Sunday, June 15, 2008

Makam Opu Daeng Perani Diisytihar 14 Julai 2007

Lebih 200 keturunan Opu Daeng Lima Bersaudara berhimpun di Kampung Ekor Lubuk, Sidam Kiri pada 14 Julai 2007 bagi menyaksikan pemasyhuran Makam Opu Daeng Perani yang telah disahkan bersemadi di kampung itu.

Pertemuan pertama kali itu membabitkan kelima-lima keturunan Raja Bugis itu dibuat secara sederhana terapi meriah dengan pameran, majlis suai kenal termasuk bacaan tahlil dan doa selamat diketuai oleh Pengerusi Zuriat Opu Daeng Perani di Kedah, Wan Hizam Abdullah Sabil.

Turut hadir ialah wakil Persatuan Sejarah Malaysia [PSM] Cawangan Kedah, Abdul Aziz Long; Pengerusi Daeng Lima Bersaudara di Selangor, Raja Kamarul Raja Wahid dan Timbalan Yang Dipertua Persatuan Anak-anak melayu Bugis Malaysia, Raja Kamaruddin Raja Wahid.

9 comments:

Anonymous said...

Saya cadangkan Persatuan Opu Daeng Perani masukkan carta salah silah.. Kalu tak salah saya semasa perjumpaan tersebut wakil2 kelurga telah mencantumkan salah silah tersebut dia Sidam..

Anonymous said...

sappoklago....tahniah dah buat pertemuan...
karebba magello tu....dan semoga dikekalkan...

sappok tongeng...

Anonymous said...

bikan mudah untuk diterima...kami d sabah kasinag...masih d himpit pelbagai isu..
walauapapun d sememnanjung d sabahakah asalkan bugis tempat pendaratan berbeza dan asal usulnya masih satu..semoga kita teguh bersatu....
dari sappoklago
"ugi tongneng"

Bugis said...

assalamualikum,niga2 tau anak ogik deknawekding makbicara ogik tania yaseng ogik......jadi kena belajar bahasa bugis baru datang jumpa saya kat perlis

Bugis said...

sekiranya ada anak2 bugis yang merantau kat perlis hubungi saya ditalian 0125356978,kita akan cuba mengadakan satu perjumpaan yang mana akan dihadiri suku kaum bugis dari 1 malaysia,insyaALLAH.

Anonymous said...

ASKUM. KEPADA SEMUA WARIS DAENG BERLIMA, SAYA ADA TERBACA AL KISAH MENGATAKAN KETURUNAN DAENG PERANI DI EKOR LUBUK,SIDAM KIRI TIDAK DI TERIMA OLEH KETURUNAN DAENG DI SELANGOR BETUL KE NI.

Anonymous said...

Bugis Bonei..
Salasilah saya iaitu Tengku Aishah dengan Daeng Perani yang bergelar Wan di kedah bersama-sama pengkaji sejarah dari universiti Kebangsaan Malaysia telah ke Makassar Sulawesi Selatan mencari susur galur Bugis. Terdapat 2 kaum di Makassar iaitu Bugis Bonei dan Bugis Gowa..nampaknya Daeng bersaudara asalnya dari Bugis Bonei iaitu 180 km dari Pekan Makassar..sila lihat facebook saya taipkan pencarian BOB RADENKOTOLO dan lihat fotonya disitu..

Anonymous said...

Opu 5 bersaudara bukan berasal dari Bone atau Makassar sebaliknya berasal dari kerajaan tertua iaitu kerajaan Luwu..mereka berbangsa Luwu dan dikenali sgb Bugis oleh orang2 luar Sulawesi apabila mereka merantau ke Semenanjung. Gelaran Opu hanya untuk Raja2 di Luwu sahaja...di Bone, Raja dipanggil sebagai Arung bukannya Opu.

Anonymous said...

Assalamualaikum. Admin. Persatuan masih wujud ke. Bagaimana nak jadi ahli. Drpd Raja Abdullah Raja Kamil, Selangor HP: 017 389 5078 T/Kasih.